a
HomeZdrowie i UrodaDodaj strączki do swojej diety

Dodaj strączki do swojej diety

Dodaj strączki do swojej diety

Dodaj strączki do swojej diety

Na przestrzeni minionych wieków rośliny strączkowe cieszyły się w Polsce umiarkowaną popularnością. Wielu ludzi rezygnowało z nich ze względu na ich ciężkostrawność. Jednak obecnie różne odmiany strączków są coraz chętniej spożywane, szczególnie przez przedstawicieli młodego pokolenia. Nic w tym dziwnego – w końcu, dodanie ich do diety zapewnia nam większą porcję białka, a także witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

Klasyfikacja

Według najnowszej, polecanej do stosowania piramidy żywieniowej, rośliny strączkowe są, zaraz po zbożach, najważniejszym dla ludzi źródłem pożywienia. Najczęściej konsumowane są ich nasiona, jednak w niektórych przypadkach (fasolka szparagowa, groszek) jada się je w całości. Na przestrzeni tysiącleci gatunki tych roślin ulegały przemianom i modyfikacjom, zwiększającym ich strąki oraz zabezpieczającym je przed samoistnym otwieraniem, które skutkowało utratą części plonów. Największą zaleta strączków jest duża zawartość białka, utrzymująca się w granicach od 20 do 40%. Z tego powodu rośliny te są chętnie spożywane przez osoby na diecie bezmięsnej. Do dyspozycji mamy następujące rośliny strączkowe:

  • ciecierzyca
  • fasola (szparagowa, biała, czarna, czerwona)
  • soczewica (brązowa, zielona, czerwona)
  • soja
  • groch
  • bób

Wartość odżywcza

Oprócz dużej zawartości białka, rośliny strączkowe mogą się pochwalić również wieloma innymi, cennymi mikroelementami. Każdy gatunek strączków bogaty jest w błonnik, który usprawnia działanie układu pokarmowego, ma zbawienny wpływ na sylwetkę oraz niweluje zaparcia. Nie zabraknie w tych roślinach również najważniejszych soli mineralnych: żelaza, fosforu, wapnia czy jodu, a także witamin z grupy B oraz przeciwutleniaczy. To wszystko sprawia, że regularne spożywanie strączków pomaga nam zbilansować dietę. Z uwagi na niski indeks glikemiczny, rośliny te polecane są diabetykom.

Sposób przyrządzania

Większość z nas zazwyczaj ma do czynienia z roślinami strączkowymi w postaci suchych nasion, które znacznie łatwiej można przechowywać. Suszenie nasion pozwala także na zachowanie maksymalnej ilości substancji odżywczych, dlatego najlepiej kupować strączki właśnie w tej postaci. Ale żeby były dla nas jak najzdrowsze oraz nie powodowały wzdęć, musimy także je odpowiednio przygotowywać. Kluczowy okaże się tu czynność moczenia: zalewamy nasiona zimną wodą w proporcjach 1:3, dzięki czemu potroją one swój rozmiar. Nie nalewajmy zbyt dużo wody, bowiem musimy ją wymienić przed gotowaniem. Najlepiej pozostawić je na całą noc, a następnie przepłukać, po czym gotować w świeżej wodzie około godziny. Dodając do gotowania sody oczyszczonej sprawimy, że nasiona będą bardziej strawne.

Rośliny strączkowe dostępne są w tak różnych odmianach, że każdy z nas znajdzie wśród nich swój ulubiony smak. Warto dołączyć je do swojej diety, bowiem mają one zbawienny wpływ na nasz organizm. Latem sięgajmy po sezonową fasolkę szparagową czy bób, zimą natomiast wybierajmy nasiona w postaci suchej. Aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się wzdęć, powinniśmy pamiętać o dodaniu sody oczyszczonej do gotujących się strączków. Więcej na temat potraw z tego typu roślinami w roli głównej można znaleźć na portalu internetowym interaktywna.pl

Tags
Rate This Article
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.